Machupicchu

// For de som har kjent meg lenge har det aldri vært noen tvil i at jeg vil ut å reise, men jeg hadde aldri sett for meg å starte reisen i Sør amerika – men når jeg nå er her, trives jeg veldig godt.  Jeg har likevel ikke masse steder her som jeg vet om osv så det eneste jeg virkelig visste at jeg ville gjøre her var Machupicchu og for et sted det var. Ettersom vi alle reiser på så og si ubestemt tid er det hele tiden litt snakk om penger og begrensinger og hva vi vil og ikke vil bruke penger på. Så når vi alle fant en løsning som funket var alt topp. Vi kjørte bil til byen Hidroelectrica, det var noen timer på svingete og bratte veier. Sjåføren gjorde gjerne alt annet enn å se på veien også så det var godt å komme frem, fra Hidroelectrica gikk vi rundt to timer i jungelen opp til byen Aguas Calientes, man kan ta toget – men da sparte vi de pengene 😊 Da vi kom til Aguas Calientes slang vi oss innom hostellet før vi fant oss noe å spise – vi møtte Amy, Jake og Paula, som vi stadig møter på reisen vår og har blitt godt kjent med ( Var med de f.eks i amazonas og også La paz) Dagen etter sto vi opp tidlig – og isteden for å ta buss opp til Machupicchu, gikk vi noe som egentlig var greit, jeg hang langt etter gutta i trappene oppover men kom meg opp. Da var lykken stor når vi endelig kunne gå inn på selve området. Jeg klarer ikke helt beskrive alt jeg følte men jeg var veldig glad! Noe å krysse av på “å gjøre” lista, virkelig. Vi hadde en guide i to timer men du klarer deg helt fint der uten guide også. Man kan bare gå en retning, så om du går forbi noe får du ikke gå tilbake – noe som var litt kjipt men også forståelig i forhold til sikkerhet og slitasje osv. Lurt å planlegge hvor man vil gå osv 🙂 Vi koste oss etter guideturen med lamaer før vi spiste en god is på vei nedover igjen. Vell tilbake i Aguas Calientes besøkte vi netteopp de varme kildene noe som var meget innafor etter flere timers gåtur dagen før og på Machupicchu. Dagen etter gikk vi to timer igjen ned til Hidroelectrica for å kjøre tilbake til Cusco, sjåføren på vei ned var om mulig enda verre enn opp, men vi lever enda 🙈 Vi kom tilbake til Cusco sent og mitt første stopp var McDonalds og Chicken Nuggets!! 😍 (Fordi gjennom hele Bolivia fantes det ikke kjente kjeder fra vesten – jeg savnet det ikke der og da men når jeg hadde muligheten kom savnet hah) Senere dro vi på hostellet og sluknet for natten 😴

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg