Vrengt selvbilde ?!..

Hei ;))

I dag hadde jeg svømming for første gang på ungdomskolen. Noe jeg vet mange av jentene i klassen gruet seg til fordi de ikke ville vise seg fram til guttene, fordi de hardde for tjukke lår, for stor mage, så dum ut uten sminke osv..

Jenter dere må slutte å plage dere med disse tingene, dere er perfekte sånn som dere er fordi dere er unike på deres måte! Tenk hvis alle skulle gått rundt som grå klatter. Skal jeg fortelle deg noe rart..? Vi hadde fortsatt sagt at vi hadde for stor mage eller lignende fordi vi har folk i blant annet moteverden som er så tynne at det nesten er forferdelig, de er så tynne at man ser ribbeina deres. Ansiktet deres er så magert og armer og ben tynne som pipestilker.


Er det sånn dere vil se ut..? Et levende skjelett..?

Vi jenter kan bruke sminke, det kan også gutter. Jeg selv bruker kun Maskara og det er som oftest på fredager/mandager for det er da jeg er mest sliten. Jeg føler meg kun mere våken, eller at jeg ser mere våken ut da.

Hos oss har også mange av guttene satt en grense på hvor tynn eller hvordan jenta skal se ut, Gutter dette iriterer meg grenseløst!! Vi må få være den vi er, den vi er skapt til å være, for vi kan faktisk ikke være bedre enn den vi er.! Og mange jenter hører nettopp på dette, at de må være tynne, og uten en eneste kvise for at guttene skal like dem.! Men jenter det er feil, guttene skal ikke like oss fordi vi spyr opp maten vi spiser eller at vi hopper over måltider for å gå ned i vekt, Kviser og hudproblemer kommer og jeg er nesten sikker på at alle i løpet av sitt liv opplever en kvise. Guttene skal like oss for den vi er, som person, humor og hvordan vi oppfører oss.


Marylin Monroe er ett fantastisk eksemplar på en sunn kropp 😉 Og hun burde absolutt være et forbilde for unge jenter i dag.!

Forvrengt selvbilde kommer ganske mye av dette, at man får så dårlig selvtilitt at vi glemmer hvem vi er eller hvordan vi skal oppføre oss. Vi blir fulstendig oppsatt på få den perfekte kroppen vi ser i blader/magasiner eller bli akkuratt som den jenta alle misunner. Tro meg har hvert der.! Men jeg har kommet opp fra mørket igjen. Jeg er meg selv, for jeg klarte til slutt å se at vennene mine synes jeg var bra nok og da kunne de andre bare dra til ett vist sted..! (Så dette ikke blir en misforståelse, jeg har ikke hatt så mye problemer med selvtilitten som mange kan ha, og i verste tilfelle kan vrengt selvbilde føre til at personen blir anorektiker.)

Så nå tror jeg at jeg har fått ut mye av mitt “Sinne” eller “Dårlig” oppførsel. Og jeg håper at alle dere jenter som sitter der ute og er misfornøyde med kroppen sin.! Hver så snill, dere er perfekte, dere er faktisk mere perfekte enn alle damene dere ser i magasiner for de er redigert til 1000..!

Nå tenkte jeg å høre hva dere synes 😉 Svar ærlig for nå kommer nemelig en liten test på om du har lært noe av dette innlegget 🙂

 




Over: ser du utslitte modeller uten fett på kroppen og nesten ingen former.

Svarte du ja..?

 




Over: Her ser du bilder av helt normale jenter fra min side som har både former og et varmt utrykk i ansiktet.

 

Nå hva synes du er best..?

Hva mener du om denne saken..?



 

Jenny

 

27 kommentarer
    1. Ååå, jeg er så enig med deg, Jenny! Jeg har også vært misfornøyd med kroppen min osv.. Men nå er jeg ikke det lenger. Jeg aksepterer meg selv sånn som jeg er og jeg vil absolutt ikke forandre noe. Jeg synes forresten det nederste bilde er mye finere en det som er over<3
      Veldig fin blogg også forresten 😀
      -klem Karina<3

    2. Jeg er ganske enig med deg. Men så er det jo det at hvis man ikke har det perfekte kroppen, så blir man gjerne mobbet for det. Man kalle noen for feit, eller for tynn. Man kan ende opp med anorexia, bulimi eller andre spiseforstyrrelser. Man kan være helt fornøyd med seg selv helt til noen kommer og påpeker en feil. Det kan sitte i hjernen din helt til du vet det er borte. Man blir aldri perfekte. Men fett på kroppen er vakkert. Syntes jeg da.

    3. Ikke alle kan noe for at de er tynne, og ikke alle kan noe for at de er kraftige. Du må huske at det ikke er alle som er tynne som har spiseforstyrrelse eller som prøver å slanke seg sykelig, det er noen som er sånn.. Folk er som de er.

    4. Heh:
      Selvsagt, men de som sitter og klager over at de er for tjukke, det synes jeg blir for dumt. De kan ikke velge selv, men de kan gjøre det om til noe positivt. Det er ikke det at jeg hater alle jenter som er tynne. Men jeg hater virkelig de som ikke har selvtilitt nok til å innrømme at de er bra nok.!

    5. Til Heh: Tror Jenny har forstått at noen er naturlig tynne og andre naturlig frodige, men at begge er like vakre… Men, disse tynne modellene er ikke så tynne fra naturens side…Hun dama på det første bilde, er nå død grunnet spiseforstyrrelser.. Hun gikk på catwalken bare noen få dager før hun døde.. Det sier litt..
      Alle kvinner er vakre, tynne og frodige, lave, høye, med hår, uten hår osv…

    6. Sykt bra skrevet, kunne ikke vært mer enig! Jenter bruker alt for mye energi på å mislike seg selv.

    7. Bra skrevet Jenny!
      Har svømming på fredag og gruer meg noe sykt, men du roet nervene mine litt nå 🙂

    8. helt enig med deg jenny…..Jeg gruet meg litt til svømming neste uke men nå har jeg et helt nytt syn på kroppen….BTW:kjempe pent skrevet!

    9. meeg:
      Ikke sagt man skal være overvektig. Blir man for tyn dør mann, men det kan også gå andre vei så man blir for tjukk og dør. Det er noe vi alle sammen må finne ut av, og det er en vei og gå. Men man ka gjøre dte på en sund måte 😉

    10. dette var meget bra skrevet og viser at du har skjønt dette med skjønnhet! hvor bra er det ikke at vi alle er forskjellige? jeg slet veldig med ungdomstiden på grunn av en skjønnhets”feil” hos meg, det tok maaange år det skal sies, men nå har jeg ingen problemer med det! det som hjalp var å være ærlig mot seg selv og de nærmeste! nå ser jeg på det som noe positivt som har gjort meg til den jeg er i dag! la oss alle være som vi er og vil være uten å tenke på hva naboen syns vi skal være! 😉 flott jenny!

    11. Bra skrevet Jenny, jeg er glad for at du startet og blogge igjen og jeg syns det er et veldig viktig emne. Nesten alle i min klasse klager på at de er for tjukke eller at de er stygge men det er bra at du har skrivd dette. <3<3

    12. Liker bloggen din, Jenny 🙂 Vet at slike temaer er viktig, og du uttrykker fine poenger. Jeg syns jenter heller skal stille høyere krav til gutters holdninger, enn å “leve opp” til deres fantasier og drømmer. Jenter er alt for verdifulle til å bli behandlet slik, og til å føle seg for dårlig for gutter.

    13. Utrolig bra skrevet, og kan si meg enig i hele innlegget! =) Er skummelt å se på bilder av mennesker som bare er skinn og ben, og høre at noen mennesker faktisk vil se slik ut, det er jo helt forferdelig! =/

    14. Hei på deg Jenny:)
      Jeg er den som ville lese blogger i påsken og gikk inn på forslaget ditt.
      Jeg er en godt voksen dame, og at dette har forandret seg veldig siden jeg var tenåring ser jeg jo.
      Det hendte jo at noen var stygge i munnen til hverandre men det var heldigvis sjelden og da var det om andre ting enn kropp.
      Vi hadde jo idoler fra blader og tv vi også men vi hadde ikke det slankehysteriet da som det er i dag.
      Media og moteverdenen har all skyld i dette da de har blitt værre og værre opp igjennom årene.
      De “forteller” oss egentlig om hvordan vi skal se ut, og det er en vanvittig skrudd verden fra syltynne på catwalken til redigerte reklame/mote fotos.
      Det jeg syns er rart er at de noen ganger får knipset et bilde av en kjendis/modell i real life og de ser akuratt ut som meg og deg, men det ser ut til at folk ikke vil at de skal se slik ut, det er den flotte utgaven de vil ha.
      Og de som bena stikker ut av på catwalken slanker seg mange ganger syke, noen dør til og med.
      Jeg har vært slank hele livet men i fjor ble jeg syk og havnet nede på 38 kilo ufrivillig…
      Etter det orker jeg nesten ikke se slike syltynne modeller, jeg hatet kroppen min på det tynneste fordi det ikke var min naturlige kropp.
      Så jeg vet hvordan det er å være skinn og bein og det er ikke morsomt eller pent.
      Nei jenter, dere skal være glad dere har fasong, også når dere blir voksne, mannfolkene/gutta vil ha noe å ta i, det hører jeg de sier hele tiden det blir snakket om jenter.
      Hvem vil vel gå sammen med noen man tror er syk?
      Er man naturlig tynn ser man forskjell på naturlig eller syk.
      Nei jenter, vær fornøyd med kroppene deres, dere er kjempefine sånn som dere er:))
      Mvh Mira

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg